
Özel Tüketim Vergi Kanunu n. 4760 6 Haziran 2002’de kabul edildi ve 12 Haziran 2002’de resmi Gazete’nin yayınlanmasıyla SCT hayatımıza girdi.
SCT’nin yüzde 27 ila % 50’si arasındaki ilk otomobil formlarında.
Motor hacmi olan modellerin yüzde 27’sinde 1.6 litreye kadar, 1.6 litre ve 2 litre 2 litre yüzde 46 ve 2 litre SCT yüzde 50’den alındı.
Dolayısıyla, sonuçta ortaya çıkan fiyata 18. KDV eklendiğinde, motor hacmine göre alınan toplam vergi aşağıdaki gibidir:
- 1.6 litreden düşük modellerin yüzde 49.86’sı,
- 1.6 litreyi aşan ve 2 litreyi aşanların yüzde 72.28’i,
- 2 litreden fazla otomobillerin yüzde 77’si
Bugün, yolcu araçlarından içten yanmalı motorlara toplam vergi oranı aşağıdaki gibidir:
- Tabana göre 1.6 litreden düşük modellerde yüzde 74 ila 116 arasında.
- 1.6 litreyi geçen ve 2 litreyi aşanların yüzde 200’ü,
- 2 litreden fazla arabanın yüzde 284’ü
Yeni SCT düzenlemesi son zamanlarda Türk planında ve bütçe komisyonunda kabul edildi. Her ne kadar resmi gazetede henüz yayınlanmadığı için uygulanmayan anlaşma ile temel fiyatlara göre yapılmayan değişiklikler nedeniyle 1.6 litreden düşük araçlarda uygulanmasa da, yüzde 116’nın altındaki oranlar şimdi tarihtir.
Temel değere göre, bu sınıftaki otomobiller yüzde 45, 50, 60, 70 ve 80 SCT’ye tabidir, uzun zamandır % 80’den az alınan sıfır araba yoktu. Yeni anlaşma ile bundan sonra artık gerçekleşmeyecek.
Buna ek olarak, bu düzenleme ile % 50 SCT % 4 SCT oranına sahip pikaplardan sunulacaktır.
Başkana SCT Otoritesi
Kamuoyu bilgilerine göre, cumhurbaşkanı şimdi belirtilen SCRAT oranlarını sıfıra düşürme veya üç kata kadar artırma yetkisine sahip olacak.
Başkan ayrıca motorun hacmine, elektrik aralığına ve pil kapasitesine bağlı olarak farklı vergi oranlarını belirleme yetkisi verilecektir.
Ancak, yeni olan karar yeni değil.
Yani, 16 Nisan 2017’de Anayasa Değişiklik Referandumu ile, Parlamento Sistemi ile değiştirilen ve birçoğu zaten gerçekleştirilmiş olan başkanlık sistemi.
2018’den önce, SCT oranlarının belirlenmesi yetkisi, 2018 yılında Bakanlar Konseyi’ndeyken cumhurbaşkanına devredildi.
Bakanlar Konseyi Bildirgesi, No. 2 Temmuz 2018 tarihli 700. Bu kararla Başkan, tüketicilerin özel vergi kanununun 1 ve 3. listesindeki malzemeler için SCR oranına karar verecekti. 4760.
26 Temmuz 2022 tarihinde Resmi Gazete’nin yayınlanmasında, Basın Bülteninde Basın Bülteni No Listeler Talebi. SCT (II), iii. Bölümdeki “Vergi Oranı ve Otorite” başlıklı makalede, makaledeki “Bakanlar Konseyi” Başkan olarak değiştirildi “.
SCT (ii) sayısındaki önceki başvuruda, Bakanlar Konseyi’nin “bir uçağa kadar olan veya sıfıra kadar olan motorlu taşıtların SCT oranlarını artırma” başkan tarafından “sıyırma oranlarının ve sınırlarının 3 kattan daha büyük sınırlarını arttırması” olarak yeniden düzenlendi.
İlgili makalede yayınlanan diğer düzenleme ile de başkan; SCT ve taban sınırlarının, motorlu taşıtlar için GTIP numarası 87.03 sınırları dahilinde kalması koşuluyla farklı temel gruplar oluşturabilir. Malların temel grupları, motor gücü, cinsiyet, sınıf, üstyapı gövdesinin tanımı, emisyon türü ve değer ve yük kapasitesi ve yük kapasitesi açısından farklı oranları belirlemeye yetkili olacaktır.
Peki bu sorun neden geri dönüyor?
Türkiye’de, 2023’te 6 bin 548 kişi, 2024’te 6 bin 351 kişi trafikte ölürken, kazada yer alan araçların ana nedeni eskidir ve kazaya müdahale etme olasılığı yüksektir ve kaza durumunda iç mekanı yeni modeller olarak koruyamazlar.
Gümrük Modelleri, Kartal ve Hawk hala Tofaş markasında Tofaşe markasında kullanılmaktadır.
Kimsenin derin yoksulluk için sessiz kalan gücün ve uzun süre gelir adaletsizliğinin önlemler alacağına dair bir inanç yoktur.
Bu nedenle, sadece en kötüsü mevcut durumu değiştirmelidir.