“Portekiz Donanması Lojistik Destek Gemisi” ihalesinde dünyanın önde gelen askeri nakliye şirketlerini geride bırakan STM Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Ticaret A.Ş., kendi ana yüklenicisi altında iki adet deniz ikmal ve lojistik destek gemisini Türkiye'de inşa edecek.
Türkiye ile Portekiz arasındaki AOR+ (Denizde İkmal ve Lojistik Destek Gemisi) projesinin imza töreni, Portekiz Deniz Kuvvetleri Komutanı Savunma Sanayii Başkanı Prof. Dr. Haluk Görgün tarafından Portekiz'in başkenti Lizbon'da gerçekleştirildi. Kuvvetleri, Amiral Henrique Gouveia e Melo, Portekiz Savunma Sanayii Ajansı (IDD) Başkanı Carlos Felix, Türkiye'nin Portekiz Büyükelçisi Haldun Koç, Savunma Sanayii Başkan Yardımcısı Prof. Dr. İhsan Kaya, STM Genel Müdürü Özgür Güleryüz, Portekiz Savunma Bakanlığı ve Portekiz Deniz Kuvvetleri temsilcileri katıldı.
Böylece Türkiye, ilk kez Avrupa Birliği (AB) üyesi bir ülkeye ve NATO'ya STM ile askeri gemi ihraç etti.
“1.100’ün üzerinde proje ve yaklaşık 100 milyar doları aşan proje hacmiyle çalışmalarımızı yapıyoruz.”
prof. Dr. Görgün, burada yaptığı konuşmada, NATO müttefikleriyle güçlü savunma ve savunma sanayi iş birliğinin geliştirilmesinin Türkiye için en önemli önceliklerden biri olduğunu söyledi.
Görgün, “Bu iki gemi, Portekiz Donanmasının denizde daha etkin çalışmasına, dayanıklılığının artmasına ve insani yardım çalışmaları, eğitim tatbikatları veya diğer müttefiklerle ortak operasyonlar gibi çeşitli görevlere hızlı bir şekilde yanıt vermesine yardımcı olacak” dedi. dedi.
Burada imzalanan sözleşmenin sadece yeni bir platformun alınmasıyla ilgili olmadığını, daha geniş bir ilişkinin başlangıcını temsil ettiğini vurgulayan Görgün, Portekiz Donanması'nın genel filo hazırlığının iyileştirilmesi ve uzun vadede büyümesi konusunda görüşlerinizi paylaşarak desteklemeye hazır olduğunu söyledi. bilgi.
Görgün şöyle devam etti:
“Türkiye’de savunma sanayi, 15 milyar doları aşan sanayi cirosu ile tasarımdan seri üretime, Ar-Ge ve inovasyondan sanayileşmeye kadar yürütülen proje faaliyetleriyle tüm güvenlik birimlerimizin ihtiyaçlarını en etkin şekilde karşılamak için çalışıyor. ve 2,5 milyar doların üzerinde Ar-Ge harcaması yapıyoruz. Bugün bu amaçla 1100'ün üzerinde proje ve yaklaşık 100 milyar doları aşan proje hacmiyle çalışmalarımızı yürütüyoruz. Hayati önem taşıyan bini aşkın çalışanımızla ülkemiz ekonomisine en büyük katkı sağlayan sektörlerden biri haline gelmiştir. Bugün ülkemiz İHA teknolojisinde dünyanın önde gelen üç ülkesinden biri, kendi teknolojisini üreten 10 ülkeden biridir. Savaş, artık bu ürünleri sadece üretmekle kalmıyor, aynı zamanda dost ve müttefik ülkelere de ihraç ediyor.”
“Bu anlaşma diğer platformlarda iş birliği fırsatı olabilir”
Haluk Görgün, bugün imzalanan projede önceliğin maliyet etkin, zamanında ve NATO standartlarına uygun platformların sağlanması olduğunu söyledi.
Bu projeyle güvenilir proje yönetimi, programlara sıkı bağlılık ve kapsamlı kalite güvencesi yoluyla Portekiz Deniz Kuvvetleri'nin beklentilerini karşılamaya kararlı olduklarını anlatan Görgün, şöyle konuştu:
“Bu çabaların Portekiz'in denizcilik sektöründeki karmaşık görevleri yerine getirme becerisine katkıda bulunacağına inanıyoruz. Kalıcı ortaklıklar kurmak, açık iletişim ve bilgi paylaşımı fırsatlarını sabırsızlıkla bekliyoruz. İşbirliği faaliyetleri ve ortak projeler konusunda şu sonuca varıyoruz: Bu şekilde birlikte çalışarak, bu iki geminin Portekiz Donanmasının ihtiyaçlarını gerçek anlamda karşılamasını sağlayabilir ve ülkelerimiz arasındaki iş birliğini güçlendirebiliriz “Bunu birliğe doğru atılmış bir adım olarak görüyoruz.”
Görgün, bu ilk başarının üzerine Portekiz'in deniz güvenliği mimarisine katkıda bulunmayı ve bunu yaparak İttifak'ın kolektif savunma hedeflerini desteklemeyi umduğunu söyledi.
Portekiz Deniz Kuvvetleri'nin yeteneklerinin geliştirilmesine yardımcı olarak aynı zamanda NATO'nun genel hazırlığına da katkı sağladıklarını vurgulayan Görgün, şöyle konuştu: “Müttefikler filolarını geliştirmek ve kaynakları paylaşmak için birlikte çalıştıklarında herkes bundan faydalanır. Bu gemiler, bizim bulunduğumuz açık denizlerin ve güvenliğin sağlanmasında önemli bir rol oynuyor. Zorluklara birlikte yanıt verebilir ve istikrarı koruyabiliriz.” Bu sizin daha büyük hedefinizin bir kısmını temsil ediyor” dedi.
“Türkiye çok büyük bir askeri sanayidir”
Portekiz Deniz Kuvvetleri Komutanı Amiral Henrique Gouveia e Melo, kendilerini Türkiye ile iş birliğine iten temel sebebin askeri alanda büyük bir sektör olması olduğunu söyledi.
Henrique Gouveia ve Melo, şunları kaydetti: “Türkiye ile Portekiz arasında sadece denizcilik alanında değil, insansız sistemlerde de yeni pazarlara ulaşmak ve her iki ülke ekonomisine, teknolojik egemenliğe katkı sağlamak amacıyla geliştirilebilecek güçlü ortaklıklar mutlaka var.” ve her iki ülkenin, iki müttefik ülkenin kapasitesi.” dedi.
Türkiye'nin Karadeniz'in girişinde, Portekiz'in ise Akdeniz'in çıkış ve girişinde kilit konumda olduğuna dikkati çeken Gouveia ve Melo, iki ülkenin denizcilik sektöründe köklü bir geçmişe sahip ülkeler olduğunu söyledi.
“Bu anlaşma, bir AB ve NATO üyesi ülkeye yapılan ilk ihracat olması nedeniyle bir dönüm noktasını temsil ediyor.”
STM Genel Müdürü Güleryüz, Türk savunma sanayini dünya sahnesinde başarıyla temsil ettiklerini vurgulayarak, Ukrayna, Malezya ve Pakistan için çeşitli su üstü ve denizaltı projeleri üstlendiklerini, Türk Deniz Kuvvetlerini yerli ve milli platformlarla güçlendirdiklerini kaydetti.
Bugüne kadar lojistik destek gemileri alanında büyük projeleri başarıyla tamamladıklarını belirten Güleryüz, şöyle konuştu:
“Pakistan Deniz Kuvvetleri için tasarladığımız PNS MOAWIN deniz ikmal tankeri, 2018 yılından bu yana lojistik destek ve amiral gemisi olarak hizmet veriyor. Türk Deniz Kuvvetleri için iki adet lojistik destek gemisi inşa edip teslim ettik. Bu gemiler birçok etkinlikte yer alıyor. NATO Bugün de dahil olmak üzere uluslararası deniz operasyonları Türkiye ile Portekiz arasındaki savunma iş birliğini artıracak “Yardımcı Yağlayıcı İkmal ve Lojistik” gemilerinin sözleşmesini imzalamaktan gurur duyuyoruz.
Bu kilometre taşı aynı zamanda Türkiye'nin bir AB ve NATO üyesi ülkeye ilk askeri gemi ihracatını da işaret ediyor. Bu gururu ülkemize taşımanın ve Türk askeri deniz mühendisliğini dünyaya göstermenin mutluluğunu yaşıyoruz. “Denizcilik alanında tarihin ön saflarında yer alan Portekiz'in, çağın ihtiyaçlarına uygun modern bir gemi isteme vizyonu ve bu ihtiyaç nedeniyle Türkiye'yi ve STM'yi seçmesi bizim için onur meselesidir. “
STM'nin ana yüklenicisi altında geliştirilecek gemiler hakkında bilgi veren Güleryüz, bu gemilerin Portekiz Deniz Kuvvetleri'nin stratejik hedeflerini ve operasyonel ihtiyaçlarını en iyi şekilde karşılayacak özgün tasarıma ve modüler mimariye sahip olacağını söyledi.
Gemilerin özellikleri
Lojistik destek gemileri, yenilikçi tasarımları ve çok yönlü görev fonksiyonları sayesinde ortak güç aktarımı, amfibi operasyonlar ve denizde ikmal fonksiyonlarını yerine getirebilecek.
Türkiye'nin askeri deniz mühendisliği düzeyini göstermesi açısından önemli bir proje olarak değerlendirilen deniz ikmal ve lojistik destek gemilerinin inşası modüler bir tasarım içeriyor.
Modüler, özgün ve çok yönlü tasarımları sayesinde gemiler, kriz zamanlarında insani yardım, arama kurtarma, hastaneye kaldırma gibi görevleri de yerine getirecek. Entegre haberleşme sistemiyle donatılacak bu gemiler aynı zamanda komuta kontrol kabiliyetine de sahip olacak.
Benzer büyüklükteki gemilere göre daha yüksek hız ve taşıma kapasitesine sahip olacak gemilerin inşasına 2025 yılında STM ana yükleniciliğinde başlanacak.
90 gün kesintisiz hizmet süresi
137 metre uzunluğa, 11 bin ton deplasmana ve 18 deniz milinin üzerinde maksimum hıza sahip olacak gemiler, 90 gün boyunca sürekli olarak denizde kalabilecek.
Toplam 100 servis personeli ve 100 dış personel taşıma kapasitesine sahip olan gemilerde, 20 adede kadar hafif taktik zırhlı araç taşınabiliyor.
Başta hava savunma savaşı olmak üzere tüm temel savaş türlerine yönelik sensör sistemlerini ve silahları içerecektir. Yakın hava savunma sistemleri, 12,7 mm uzaktan kumandalı silah sistemleri ve saman/dekoy sistemleri ile donatılacak gemiler, birçok gelişmiş sensör ve sistemi bünyesinde barındıracak.
Gemilerde ayrıca helikopter ve insansız hava aracı (İHA) platformları ile İHA hangarları da bulunacak.
Deniz İkmal ve Lojistik Destek (AOR+) gemisi, barış ve savaş zamanlarında su üstü platformlarına hem katı hem de sıvı yük desteği sağlamak üzere tasarlanmış çok amaçlı bir ortak lojistik destek gemisi olarak öne çıkıyor.