Amsterdam, aşırı turizmi kontrol altına almak için, yıllık yolcu gemisi sayısını 100 ile sınırlandırarak ve terminali şehir dışına taşıyarak gemilerin çevresel etkisini azaltmayı ve şehir merkezinin tarihi dokusunu korumayı hedefliyor.
Hollanda’nın başkenti Amsterdam’da aşırı turizmle mücadele kapsamında yeni kısıtlamalar getiriliyor.
Sonuç olarak kruvaziyer gemi sayısını yarıya indirmeye hazırlanan kentte, Amsterdam Yolcu Terminali’ne (PTA) şu anda 190 gemi yanaşabilirken, 2026’dan itibaren en fazla 100 gemi kabul edilecek. Ayrıca Rotterdam’ın da limana yanaşması kararlaştırıldı. Güneyde, 2026’dan itibaren Amsterdam’a kabul edilmeyen 40’tan fazla gemi kabul edilecek.
Ayrıca yolcu kruvaziyer terminalinin şehir merkezi dışına taşınması da planlanıyor.
Amsterdam, bu yeni düzenlemelerle aşırı turizmin getirdiği baskıları azaltmayı ve şehir merkezinin tarihi ve kültürel dokusunu korumayı amaçlıyor.
Karar neden verildi?
2027 yılına kadar tüm yolcu gemilerinin çevresel etkilerini azaltmak için yalnızca kıyıdan elektrik kullanması gerekecek.
Amsterdam belediye meclisi sözcüsü, “Belediye, bu önlemlerle belediye meclisinin Amsterdam’daki kruvaziyer terminaline son verme isteğini yerine getiriyor” dedi.
Yolcu gemilerine uygulanan yasağın aynı zamanda turizm kirliliğiyle mücadeleye yönelik geniş bir önlem paketinin parçası olduğunu da sözlerine ekledi.
Amsterdam Belediye Başkan Yardımcısı Hester van Buren, yaptığı açıklamada, “Deniz seyahati genel olarak şehre kirlilik açısından zarar veren ve aynı zamanda emisyona da neden olan bir turizm türüdür. Bu uygulamayla bunların önüne geçmeyi hedefliyoruz.”
Bu Amsterdam için ne anlama geliyor?
Planlar Amsterdam’daki çevre koşullarının iyileştirilmesine yardımcı olacak olsa da yerel tüccarlar turizm gelirlerinde keskin bir düşüş olacağından korkuyor.
Bölgede kruvaziyer yolcusu ve gemicilik şirketlerinin sayısının azalması nedeniyle müze, restoran, mağaza ve tur şirketlerinin maddi kayıp yaşayabileceği düşünülüyor.
Amsterdam Şehir Meclisi de bu potansiyel sorunun farkındadır.
Bir sözcü şunları söyledi: “Şehir için bu, daha az şehir vergisi toplamak ve Liman İdaresi’nin hissedarı olarak daha az temettü ödemek anlamına geliyor. Bu da daha az gelir anlamına geliyor. Kararın mali sonuçları bir sonraki bütçe mutabakatına dahil edilecek. Bu karar 2025 bütçesine dahil edilmeyecek.” Henüz bir sonuç çıkması beklenmiyor” dedi.
Şu anda kruvaziyer turları şehre yılda yaklaşık 105 milyon euro civarında ekonomik fayda sağlıyor ve yeni önlemlerin alınmasının da bu kadar değişmesi beklenmiyor.
Amsterdam her yıl yaklaşık 21 milyon ziyaretçi ağırlıyor ve bu sayının yalnızca %1’i yolcu gemileriyle geliyor. Yolcular şehir merkezine bırakılmasa bile Hollanda’nın birinci sınıf toplu taşıma sistemi sayesinde ziyaretlerine devam edebilecek.